fredag 10 juni 2011

Studenttårtor 2011

Idag har jag gjort studenttårtor. Tre stycken närmare bestämt. Insåg inte hur mycket jobb det skulle bli när jag åtog mig uppdraget men nu vet jag. =)
Det har inte gått helt enkelt att göra dessa tårtor och jag har lärt mig massor inför framtida tårtmakerier. Roligt har det i alla fall varit och jag blev väldigt nöjd med resultatet. Tyvärr gjorde den höga luftfuktigheten och den tryckande värmen att tårtorna svettades en del men de såg ok ut ändå. Smakade gott gjorde de också.



Lisa som tårtorna gjordes till har gått på lantbruksgymnasium och börjar på måndag jobba på en bondgård, därför var önskemålet att det gärna fick finnas med en kossa på tårtan. Tyckte jag fick till en riktigt söt liten "Rosa".







Tårtorna bestod av ljusa sockerkaksbottnar och var fylld med hallonsylt, färska hallon och grädde samt glasscreme. Jag spacklade den med vit chokladsmörkräm och täckte den med hemgjord sugarpaste.
Kossorna och blommorna är gjorda av köpt sugarpaste, gräset är vit chokladfrosting och de små gula knapparna är gjorda i kristyr och sugarpaste.






Grattis Lisa och lycka till!


2 kommentarer:

  1. Vilket fantastiskt arbete! Du är ju grym! Nu när jag fått testa lite själv inser jag vilket jobb du har lagt ner på det där och vilken fantastisk förmåga du har!!
    Ursöta kossor, men jag blir mest fascinerad av gräset!! :-D
    Stort Grattis till dig Lisa som tog studenten!
    SÄLJ FLER TÅRTOR!!!

    // Catrin

    SvaraRadera
  2. Underbara tårtor!! :) Superfina! Jag hoppas på tårtkalasinbjudan snart ;)

    Kram!

    SvaraRadera