torsdag 17 februari 2011

Vitchokladmousse med basilikamarinerade jordgubbar och kardemummakrisp

Det här är min absoluta dessertfavorit! Underbart god och med spännande smaker som passar så fint ihop. Det här receptet har jag sett lite överallt på nätet och det har lagats i programmet Halv åtta hos mig. Första gången jag stötte på det var dock inne hos min favoritbloggare Victoria på Matplatsen. Duktig tjej det där!

Till 4 portioner:

Vitchokladmousse
2,5 dl vispgrädde
150 g vit choklad
125 g mascarpone

Bryt chokladen i mindre bitar och lägg i en kastrull tillsammans med grädden. Värm försiktigt så chokladen smälter. Rör hela tiden. Häll upp i en bunke och ställ kallt i ca 8 timmar, gärna över natten.
Vispa chokladsmeten till ett fast skum. Vispa mascarponen i en separat bunke och rör sedan ner den i chokladsmeten.

Basilikamarinerade jordgubbar
1 vaniljstång
8 basilikablad
2 dl socker
2 dl vatten
1 liten nypa svartpeppar
16 jordgubbar

Snitta vaniljstången på längden. Hacka basilikan grovt. Koka upp vaniljstång, basilika, socker, vatten och svartpeppar till en lag. Häll upp i en skål och ställ i kylen så det svalnar.
Ansa jordgubbarna och dela dem i kvartar. Vänd ner dem i sockerlagen och låt marinera i några timmar.

Kardemmummakrisp
2 msk krossade digestivekex
2 msk vetemjöl
1,5 msk smält smör
1,5 msk socker
salt
malen kardemumma

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg ut kexmulor, mjöl, smör och socker på en bakplåtspappersklädd plåt. Pudra över kardemumma och en aning salt.
Baka tills smulet fått lite färg. Rör om då och då så allting blandas och håll noggrann koll så det inte blir bränt.

Forma ägg av moussen eller spritsa den snyggt direkt på tallriken eller som jag gjort i en chokladform. Lägg en hög med jordgubbar vid sidan av och strö över lite kardemummakrisp. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar