onsdag 16 februari 2011

Gorgonzolafylld laxfilé med vitvinssås

Till varmrätt på tjejmiddagen ville jag ha något som kändes lite fräscht, nyttigt och lätt. Ingen stor köttbit den här gången inte. Jag var sugen på lax och när jag hittade det här receptet inne hos Victoria på Matplatsen var valet lätt. En jättegod rätt som tydligen kommer från en Lchf-kokbok från början, men då får man förstås hoppa över den pressade potatisen... En ny favorit som kommer lagas igen och igen och igen. =)

Jag serverade laxen med vitvinssås, papayasalsa, smörstekt sparris och pressad potatis. Andra tillbehör som fungerar är till exempel broccoli, haricots vert och ugnsrostade rotsaker. Med andra ord en rätt som går att variera efter tycke och smak i det oändliga.



4 laxfiléer
ca 150 g gorgonzola
smält smör till pensling
salt

Skär en ficka i varje laxfilé och fyll den med gorgonzolan. Pensla med det smälta smöret och salta. Tillaga i ugn, 200 grader ca 10-12 minuter.

Vitvinssås

1 dl vitt vin
1 fiskbuljongtärning
2 dl crème fraiche
en stor klick smör
finklippt dill eller gräslök

Lös upp buljongtärningen i vinet. Tillsätt crème fraiche och låt koka upp. Häll i örterna och ta av katrullen från värmen. Rör ner en stor klick smör så den smälter.

Papayasalsa

1 papaya
1 ask cocktailtomater
2 schalottenlökar
finhackad röd chili efter smak
1/2 pressad lime samt lite rivet skal
1 msk råsocker
salt

Skala papayan och gröp ur kärnorna. Skär i mindre bitar. Halvera tomaterna och finhacka löken och chilin. Lägg allt i en skål.
Tillsätt limesaften samt lite rivet skal. Strö över råsokret och rör om försiktigt. Smaka av med salt.

1 kommentar:

  1. Låter Mycket gått, jag är hopplös i köket men detta kanse även jag kan klara.. Bra besrivning..

    //Sara

    SvaraRadera