fredag 21 januari 2011

Chokladfondant med blodapelsin och granatäpple


Chokladfondant var ju verkligen stort förra året. Det lagades i tv och fanns med i tidningar och på bloggar. Själv har jag aldrig gjort det tidigare trots att jag älskar choklad! På nyårsafton var det så äntligen dags. Jag var lite nervös över hur det skulle gå eftersom jag inte övat innan men resultatet blev perfekt. Hårt skal med silkeslen, krämig insida! Med några filéade klyftor av blodapelsin och några granatäppelkärnor blev det en riktigt festlig dessert.

Ingredienser (4 port)

150 g mörk choklad

150 g smör, rumstempererat

1 dl socker

4 ägg

2 äggulor

0,75 dl vetemjöl

Smält chokladen på låg effekt i mikro, ca 2-3 minuter eller i ett vattenbad.

Vispa smör och socker vitt och fluffigt med elvisp. Tillsätt ett ägg i taget under fortsatt vispning. Tillsätt äggulor, smält choklad och slutligen mjöl.

Smörj 4 ugnsfasta portionsformar (som rymmer 1,5 -2 dl) med smör. Fördela smeten i formarna.

(För att kunna få ur fondanten ur formarna efter gräddning så klippte jag remsor av bakplåtspapper som jag sen lade som ett kors i formarna. Sen var det bara att lyfta upp hela härligheten med hjälp av remsorna.)

Grädda fondanterna i ugn, 200 grader i ca 15 minuter. (Gör man i mindre formar, t ex Ikeas ljuslyktor är det lagom med ca 8 minuter).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar